Ajankohtaista

Päijät-Hämeen Ateriapalveluille myönnetty ISO 9001:2015 -laatusertifikaatti

Kiwa Inspecta on myöntänyt Päijät-Hämeen Ateriapalveluille 30. kesäkuuta 2021 ISO 9001:2015 -laatusertifikaatin. Se on laadunhallinnan ja toiminnanohjauksen tunnetuimpia sertifikaatteja. Sertifioidun laatujärjestelmän avulla varmistamme, että johtamisjärjestelmä ja prosessit ovat tehokkaita ja että toimintamme vastaa asiakkaiden sekä sidosryhmien odotuksiin ja tukee jatkuvaa kehittämistä. Kuluneen vuoden aikana toteutimme standardin edellyttämiä sisäisiä ja ulkoisia auditointeja sekä kehitimme tavoiteasetantaa ja -seurantaa. Sertifiointiauditoinnin molemmat vaiheet toteuttimme huhtikuussa 2021 hallinnossa ja kahdeksassa eri toimintatyyppisessä keittiössä. Laatutyökaluja arkeen Vaikutukset tehdystä työstä ovat heti nähtävissä. Sisäisten prosessien, ohjeiden ja dokumenttien tarkistus on jo parantanut toimintatapojamme. Asiakas on entistä paremmin nostettu palvelujen kehittämisen keskiöön, laatupoikkeamien käsittelyä on tehostettu ja koko…

Päiväkotilasten mielestä ruoka on maittavaa: ”On hyviä ruokia”

Asiakastyytyväisyyskysely päiväkotilapsille toteutettiin 10. – 16.5.2021 kymmenessä päiväkodissa, Aurinkorinteen, Hennalan, Humpulan, Kaarikadun, Launeen, Mukkulan, Ritaniemen, Ruoriniemen ja Sipuran päiväkodeissa sekä Kariston palvelukeskuksessa ja Lähteen monitoimitalossa. Tavoitteena oli selvittää, mitä mieltä lapset ovat ruoasta ja kartoittaa heidän toiveruokiaan. Kyselyn vastausten keskiarvo oli hieno, 4,1 asteikolla 1 – 5 (5=erinomainen, 1=huono) Päiväkoti valitsi itselleen sopivimman päivän ja aterian kyselyn toteuttamiseen. Henkilökunta keskusteli lasten kanssa aamupalasta, lounaasta tai päivällisestä ja kirjasi lomakkeeseen mielipiteet. Vastauksia saatiin 32 kappaletta, vastausprosentti oli 47. Vastauksista 90 % kosketti lounasruokaa. Lasten lempiruoaksi erottautui pinaattiletut, nakkikeitto, jauhelihakastike ja spagetti. Vähiten annetuista vaihtoehdoista tykättiin kanakastikkeesta ja riisistä. Lapset antoivat kiitoksia…

Ateriapalvelujen vuosikertomus 2020 on ilmestynyt

Ateriapalvelujen vuosi 2020 oli onnistunut ja monin tavoin tapahtumarikas. Tutustu vuosikertomukseen ja lue, miten koronapandemia muutti toimintaprosessejamme valtakunnallisestikin esimerkillisesti. Siirry vuosikertomukseen tästäAvaa vuosikertomus PDF-muodossa täältä

Järvikalapihvejä Vesijärven hoitokalastussaaliista 10.6. henkilöstöravintoloissamme

Tarjoamme torstaina 10.6. lounaalla henkilöstöravintoloissamme, keskussairaalan Lounatuulessa, kaupunginsairaalan Kasaretissa ja kuntoutussairaala Jalmarin Deliketissä, hoitokalastetusta Vesijärven kalasta tehtyjä kalapihvejä. Pihveissä on käytetty Enonselän saalista, särkeä, lahnaa ja haukea. Lisämausteena ripaus savustettua kotimaista kirjolohta. Järvikalapihvien kera tarjoamme yhteistyökumppanimme, Sinuhen leipomon, uutta kokonaan rukiista leivottua Lahtelainen-ruisleipää. Sinuhe lahjoittaa jokaisesta ostetusta Lahtelainen-ruisleivästä viisi senttiä Vesijärvi-työhön. Olemme mukana Vesijärvi-säätiön järjestämässä Vesijärvi-viikon ohjelmassa. Toivomme, että päijäthämäläinen, paikallinen kalaherkku lisukkeineen maistuu ja tuo yhteiseen pöytäkeskusteluun vesiensuojelun tärkeyden ja lähiruoan arvostuksen. Lämpimästi tervetuloa lounaalle toimipaikkoihimme maistamaan lähiruokaa! Lisätietoja antaa jukka.turta@paijatateria.fi Meillä on jotain yhteistä – hyvinvoiva Vesijärvi! Vieraile Vesijärvi-viikon sivuilla

Henkilöstön ruokalistalle toivottiin enemmän kala- ja kasvisruokia, vähemmän broileria

Ateriapalvelut toteutti asiakastyytyväisyyskyselyn Lahden kaupungin sivistyksen palvelualueen, koulujen ja päiväkotien, henkilökunnalle 9.- 26.3.2021. Vastauksia saatiin 387 kappaletta, joista 66 % oli päiväkotien ja 34 % koulujen henkilökunnalta. Vastausten keskiarvo oli 3,3 asteikolla 1 – 5, viiden ollessa erittäin hyvä. Kyselyn tarkoituksena oli kysyä mielipiteitä ruoasta ja saada tukea toiminnan kehittämiselle. Henkilökunnan ystävällisyys sai kiitosta Kyselyyn vastanneista 66,1 % kertoi ruokailevansa päivittäin ja lähes 20 % useimmiten. Ateriapalveluiden henkilökunnan ystävällisyys ja palvelualttius saivat erinomaisen arvosanan, vastausten keksiarvo oli yli 4. ”Meidän keittiölle iso kiitos siitä, että ruoka aina riittää. Ruoat ovat kauniisti esillä ja huomioidaan mahtavasti erityisruokavaliot. Kiitos kaikesta, henkilökunta aivan…

Ateriapalvelut mukana Lahden kaupungin ja hykyn ilmastokumppanuus sitoumuksessa

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä ja Lahden kaupunki allekirjoittivat tiistaina 20.4.2021 sitoumuksen ilmastokumppanuudesta.  Ateriapalvelut on tässä mukana yhteistyössä kuntoutussairaala Jalmarin geriatrisen osaamiskeskuksen ja Päijät-Hämeen Laitoshuoltopalveluiden kanssa. Ilmastokumppanuus merkitsee, että kuntoutussairaala Jalmarin toiminnassa tehdään ympäristökuormaa ja kasvihuonepäästöjä vähentäviä muutoksia yhteistyössä Jalmarin geriatrian osaamiskeskuksen, Päijät-Hämeen laitoshuollon ja Päijät-Hämeen Ateriapalveluiden kanssa. Muutoksille on asetettu mitattavat tavoitteet ja muutosten on tarkoitus olla pysyviä. Toimenpiteisiin sisältyy muun muassa biojätteen, vedenkulutuksen, sähkön ja likapyykin vähentämistä, jätteiden lajittelun tehostamista sekä kasvisruokavaihtoehtojen lisäämistä. Ilmastokumppanuudet ovat osa Lahden kaupungin ympäristöpääkaupunkivuoden hankekokonaisuutta. Lisätietoa antaa kehittämiskoordinaattori Outi Luukkonen, 044 482 0866, outi.luukkonen@paijatateria.fi

Ateriapalveluiden uusi tytäryhtiö, Ateriasisko oy, aloittaa toimintansa huhtikuun alussa

On tärkeää, että Päijät-Hämeessä on oma, Lahden kaupungin ja Hyvinvointikuntayhtymän omistama, julkisia palveluita tarjoava ateriapalveluyhtiö. Tilanne, jossa ateriat valmistetaan ja tarjoillaan maakunnan omilla henkilöstöresursseilla hankintoja maakuntaan ohjaten, tukee maakunnan taloutta ja työllistymistä parhaalla mahdollisella tavalla. Tätä asetelmaa vahvistaa Päijät-Hämeen Ateriapalvelut oy:n 100 prosenttisesti omistama tytäryhtiö, Ateriasisko oy, joka aloittaa toiminnan 1.4.2021. Tytäryhtiö tarjoaa ateriapalveluita kunta- ja yksityisasiakkaille. Yksityisellä asiakkuudella tarkoitetaan lähinnä julkisen toimijan palvelutuottajia sekä suurtapahtumia. Kunta-asiakkaille pystytään tarjoamaan joustavasti juuri heidän tarpeisiinsa sopiva yhteistyön malli. Päijät-Hämeen Ateriapalvelut valmistaa tytäryhtiönsä avulla ravitsevia ja maittavia aterioita sekä mahdollistaa kannattavaa liiketoimintaa ja hyvää arkea alueen ihmisille. Tytäryhtiö edesauttaa emoyhtiön kapasiteetin täyden hyödyntämisen…

Päijät-Hämeen Ateriapalveluiden vuosi 2020 oli onnistunut ja tapahtumarikas

Päijät-Hämeen Ateriapalvelut oy:n vuoden 2020 liikevoitto oli 0,1 miljoonaa euroa. Kulunut vuosi oli selkeä osoitus siitä, että yhtiön toiminnan pitkäaikainen kehittäminen ja innovointi nopeallakin aikataululla takaa kyvyn reagoida nopeasti muuttuvaan toimintaympäristöön. Koronapandemia leikkasi yhtiön liikevaihtoa 10 prosenttia eli 2,9 miljoonaa euroa. Ateriapalvelut menetti tuloja kaikilta sektoreiltaan: sote-ateriapalveluista, Lahden sivistystoimen ateriapalveluista ja Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymälle sekä Lahden kaupungille tarjottavista henkilöstöruokailupalveluista. Yhtiön positiivisen tuloksen mahdollistivat toimintaprosessien nopea uudistaminen sekä henkilöstömme sitoutuminen. Toteutimme vuoden aikana mittavat, yli miljoonan euron säästötoimet, Päijät-Hämeen Ateriapalveluiden toimitusjohtaja Tuulia Pelli toteaa.     Yhtiö muutti toimintaprosessejaan valtakunnallisestikin esimerkillisesti tarjoamalla oppilaille kotiin kuljetettavat ateriapaketit, huomioiden muun muassa kaikki oppilaskohtaiset erityisruokavaliot. Myös henkilöstöruokailu…

Yhtiö käynnistänyt koko henkilöstöä koskevat yhteistoimintaneuvottelut

​​​Yhteistoimintaneuvottelun aiheena ovat Päijät-Hämeen Ateriapalvelut oy:n koko henkilöstöön kohdistamat suunnitelmat lomautuksista, irtisanomisista tai osa-aikaistamisista tuotannollisilla ja taloudellisilla syillä. Neuvottelujen piirissä ja suunnitelmien kohteena on koko henkilöstö, 312 henkilöä. ​Koronapandemian kiihdyttyä Valtioneuvosto on julistanut poikkeusolot yhteistoiminnassa tasavallan presidentin kanssa. Suomessa toteutetaan 8. maaliskuuta alkaen ainakin kolmen viikon sulkutila, joka päättyy 28.3.2021. Sulkutoimet kohdistuvat kouluihin ja ravintoloihin. Koronapandemia on kestänyt jo lähes vuoden ja vaikuttanut mm. myyntiin vähentävästi. Yhtiön kulurakennetta sopeutetaan kysyntää vastaavaksi. Alustavan arvioin mukaan lomautukset voivat kohdistua koko henkilöstöön ja mahdolliset irtisanomiset 10 – 20 henkilöön. Ensimmäinen neuvottelu on pidetty 3.3. ja jatkuvat 22.3.2021. Henkilöstö pidetään ajan tasalla neuvotteluiden edistymisestä. Päijät-Hämeen Ateriapalvelut…